Een gebrek aan creativiteit kun je de politie niet verwijten. Daar waar een normaal mens een TomTom in de auto heeft om eenvoudig naar zijn bestemming te navigeren, doen zij er hele andere dingen mee. Gisteren bleek dat politiekorpsen het apparaat vooral gebruiken om te bepalen waar ze goed kunnen flitsen. Ja, de tijd dat agenten zich in tweetallen verstopten tussen een paar rozenbottelstruiken is definitief voorbij. Tegenwoordig kopen ze via via gebruikersinformatie op en leiden daaruit af waar er vaak te hard wordt gereden. En sturen daar dan een diender extra op af. Wie nog denkt dat het de politie om de verkeersveiligheid gaat, komt bedrogen uit. It’s all about the money. Is het geen bonnenquotum, dan is het wel de barbecuepolitie op een zomerse Paasdag. TomTom gebruiken om geld te verdienen, een gemiste kans.

De zogenaamde ‘points of interest’ op navigatiesystemen vind ik een briljante uitvinding. Zo zie je in een handomdraai waar de dichtstbijzijnde McDonald’s is en voor je het weet zit je aan een bananenmilkshake te lurken. Op nuttige bestemmingen in de buurt zoeken, daar kun je als politie zijnde toch ook wel wat mee, denk ik dan. Tenminste, als ze nog iets van een afname willen in het aantal verkeersslachtoffers. “Pas op, u nadert een vrij hoge drempel. Verminder uw snelheid als u niet wilt dat uw wielen los van de grond raken, waardoor u mogelijk de macht over het stuur verliest.” Zoiets. Of: “Honderddrieëntachtig meter voor u bevindt zich een straat waar veel spelende kinderen voor komen. Met uw huidige snelheid lopen zij geen gevaar. Dank u.”

What’s next, vraag ik me af. Gaat de politie ook rechtstreekse beelden kopen van Google Earth om wildplassers makkelijk te kunnen spotten? Het gaat tenslotte wel om tachtig euro per overtreding. Geld is geld. Ik denk even terug aan een onderzoek van niet zo lang geleden. Nederlandse agenten blijken ware brokkenpiloten. In twee jaar waren zij betrokken bij iets minder dan twintigduizend ongelukken. Het lijkt er op dat ze dat nu terug willen verdienen. Wel, agenten mogen dan ‘slim’ gebruik maken van TomTom, maar misschien wordt het tijd dat ze eens op die schermpjes kijken waar ze nou eigenlijk precies rijden. Dat is voor iedereen leuker. En veiliger.