Aanstaande vrijdag begint het derde seizoen van The Voice Of Holland. Na het spectaculaire en uiterst succesvolle eerste seizoen met droomkandidaat Ben Saunders en de daarbij in het niet vallende tweede jaargang, wordt het concept uit het meesterbrein van John de Mol dit jaar definitief van zijn charme ontdaan. Niet qua kijkcijfers, wel qua kijkplezier.

Sportieve nachtmerrie
De Telegraaf kopt groots dat Trijntje Oosterhuis een grote bedreiging vormt voor de andere coaches. Ze zou een groot deel van de toppers in haar team hebben weten te scoren en een sportieve nachtmerrie zijn voor haar collega’s. Who gives a fuck.

Na het succes van Idols was er geen enkele variant daadwerkelijk het kijken waard. X-factor, Holland’s got talent en alle andere talentenshows waren minder dan de grote broer. Tot aan TVOH. De blinde audities én het feit dat er daadwerkelijke grote artiesten in de jury zitten maakt dat de formule wereldwijd een succes blijkt. Maar helaas, aan elk succes hangt tegenwoordig een behoorlijk prijskaartje.

Commerciële uitbuiting
Er wordt geen programma zo commercieel uitgebuit als TVOH. Tijdens seizoen twee werd er al reclame gemaakt voor de derde versie en inmiddels zien we al wekenlang spotjes voorbij komen met aankondigingen en voorproefjes. De reclame tijdens de uitzendingen is al helemaal niet van de lucht.

Het openingsnummer wordt mogelijk gemaakt door Nationale Nederlanden en de stoelen draaien zo soepel door de nieuwste schroefjes van de Hubo. Tijdens de liveshows wordt het zo mogelijk nog erger. Na ieder nummer zien we Winston of Lieke met in de rechterhand een Yakult, in de linkerhand een zak Haribosnoepjes en op het hoofd een Unox muts. In The Redroom, mede mogelijk gemaakt door Vodafone, Aegon en Knor mogen de kersverse muzikantjes dan nog even in de camera koekeloeren en smeken om een stem, voor slechts 5 euro per sms.

Gezever
Het gezever van John de Mol dat het bij dit programma puur en alleen draait om de echte muzikanten omdat de voorronde met valse kraaien achter gesloten deuren plaats vindt, is daarmee direct ontkracht. Overigens is RTL zo slim om de hele familie mee te laten liften op het succes van het programma. Vanaf vrijdag zullen de nieuwe gelukszoekers te zien zijn bij Boulevard, Carlo&Irene en de hele rataplan. Ze krijgen twee maanden fame, vullen Johns zakken en mogen daarna de komende vijf jaar zelf nog wat zakgeld bijschrijven als kandidaat bij Fort Boyard, Ik Hou Van Holland of bij Henny Huisman.

Voor mensen met bijzonder talent kan wat mij betreft het podium niet groot genoeg zijn. Ik geniet ervan. Het is alleen zo jammer dat ze enkel en alleen worden gebruikt voor commerciële doeleinden. De afvallers zijn we een dag na de uitzending weer vergeten en voor de winnaar rest een semester van jaarbeurzen en bingoavonden. Doe mij de singer-songwriters van Giel en consorten maar. Daar draait het tenminste nog écht om de muziek.